Linki »
Serwis »
Forum »
Firmy »
Kontakt »
Strona g│ˇwna »
Strona G│ˇwna
Wyszukiwarka
Wczoraj i dziť
Miŕdzyrzecze
Samorzad
Miŕdzyrzecze
Miŕdzyrzecze
Zespˇ│ Szkolno Przedszkolny
Miŕdzyrzecze
GOK
Miŕdzyrzecze
Biblioteka
Miŕdzyrzecze
OÂrodek Zdrowia
Miŕdzyrzecze
Parafie
Miŕdzyrzecze
Miŕdzyrzecze
Stowarzyszenie Przyjaciˇ│ Miŕdzyrzecza
Miŕdzyrzecze
OSP
Miŕdzyrzecze
Miŕdzyrzecze
KGW
Miŕdzyrzecze
Miŕdzyrzecze
Zespˇ│ Miŕdzyrzeczanie
Miŕdzyrzecze
Emeryci
Miŕdzyrzecze
Kluby sportowe
Miŕdzyrzecze
Miŕdzyrzecze
Ko│o │owieckie
Miŕdzyrzecze



Pozdrowienia    dodaj
  • 17 listopada  Janusz

    alert(ÔÇśtestÔÇÖ)
  • 14 listopada  23

    alert("12312312321312")
Temat miesi╣ca
Strona g│ˇwna
powrˇt

O┼Ťwiadczam, i┼╝ w dniu 21 listopada 2017 r. w zamieszczonym na stronie internetowej  artykule pt.
„Historia tradycji wspólnego ┼Ťpiewania pie┼Ťni historycznych, patriotycznych” zacytowa┼éem wyk┼éad, którego autorem jest Pan dr Ignacy O┼éownia, który zosta┼é po jego wyg┼éoszeniu opublikowany na stronie internetowej Suwalskiego O┼Ťrodka Kultury w Suwa┼ékach. W zwi─ůzku z tym przepraszam Pana dr Ignacego O┼éownia oraz czytelników portalu www.miedzyrzecze.org.pl za brak wskazania         w artykule jego autora. Zamieszczam poni┼╝ej fragment mojego artyku┼éu, w którym zosta┼é wykorzystany tekst Pana dr Ignacego O┼éownia: „S┼éowa „ ┼Ťpiew”, „pie┼Ť┼ä” wyst─Öpuj─ů w Starym Testamencie 309 razy i 36 w Nowym Testamencie, co ┼Ťwiadczy o wielkim znaczeniu muzyki w Biblii. Gdzie s┼éowo nie wystarcza, potrzebna jest muzyka. Philip Harnoncourt twierdzi, ┼╝e je┼Ťli o czym┼Ť nie mo┼╝na powiedzie─ç, to mo┼╝na – a nawet trzeba – wyra┼╝a─ç to ┼Ťpiewem i muzyk─ů.
Wiek XIX w Polsce, nie tylko w muzyce, ale i w innych dziedzinach sztuki, cechowa┼éa walka o utrzymanie i umocnienie odr─Öbno┼Ťci i ┼Ťwiadomo┼Ťci narodowej, b─Öd─ůca jednym z ogniw walki wyzwole┼äczej podejmowanej zbrojnie. S─ů to czasy powstania ko┼Ťciuszkowskiego, walk legionów polskich we W┼éoszech i walk Polaków u boku Napoleona, wreszcie czasy powstania listopadowego czy styczniowego.
Muzyk─Ö tego okresu cechuje znaczny wzrost uczuciowo┼Ťci, b─Öd─ůcy w pewnym stopniu wyrazem ucieczki od tragicznej rzeczywisto┼Ťci porozbiorowej. Niektóre utwory maj─ů wyra┼║ne zabarwienie patriotyczne. Równocze┼Ťnie wzrasta zainteresowanie kompozytorów pie┼Ťniami i ta┼äcami ludowymi. Stworzy┼éo to podwaliny stylu narodowego, który rozwin─ů┼é si─Ö wspaniale wraz z twórczo┼Ťci─ů Chopina, Moniuszki, Wieniawskiego, Szymanowskiego. Czynnikiem inspiruj─ůcym dla nich sta┼é si─Ö rodzimy folklor. Wi─ůza┼éo si─Ö to ze wzrostem poczucia odr─Öbno┼Ťci narodowej pod wp┼éywem przemian politycznych i spo┼éecznych. Przemiany te by┼éy zgodne z ideologi─ů romantyzmu i wyp┼éywa┼éy z jego najbardziej post─Öpowego nurtu. Narodowy charakter muzyki by┼é wyrazem reakcji przeciw wp┼éywom cudzoziemszczyzny, której ho┼édowa┼éa arystokracja. Pi─Ökno sztuki narodowej sta┼éo si─Ö w┼éasno┼Ťci─ů ogólnoludzk─ů, si┼é─ů zbli┼╝aj─ůc─ů narody.
Pie┼Ť┼ä ojczysta – to has┼éo mo┼╝e si─Ö odnosi─ç do ┼Ťpiewów rodzimych ka┼╝dego narodu. ┼Üpiew bowiem towarzyszy ludziom w chwilach radosnych b─Öd─ůc stale obecny podczas zabaw, biesiad i ró┼╝nego rodzaju uroczysto┼Ťci, a tak┼╝e w momentach dramatycznych jako krzepi─ůcy na duchu i koj─ůcy ból pocieszyciel. ┼Üpiew przekazywany z pokolenia na pokolenie jest ┼Ťwiadectwem historii i sprawdzianem to┼╝samo┼Ťci narodowej mieszka┼äców danego kraju. Niezwykle mocno do┼Ťwiadczamy roli pie┼Ťni ojczystej si─Ögn─ůwszy do bogatej skarbnicy ┼Ťpiewów polskiego narodu. Polska pie┼Ť┼ä jednoczy┼éa i umacnia┼éa rodziny, stawa┼éa si─Ö zawo┼éaniem bojowym, dodaj─ůc si┼é ┼╝o┼énierzom i powsta┼äcom oraz rozpala┼éa mi┼éo┼Ť─ç do Ojczyzny, dlatego w czasach zaborów i okupacji by┼éa zakazana, a za jej wykonywanie surowo karano.
Pie┼Ť┼ä patriotyczna, symbolizuj─ůca jedno┼Ť─ç i odr─Öbno┼Ť─ç narodu oraz form─Ö spo┼éecznej manifestacji uczu─ç, powstawa┼éa w ró┼╝nych okresach naszych dziejów, pe┼éni─ůc niejednokrotnie rol─Ö hymnów narodowych. Znajdowa┼éa wyraz w ┼Ťpiewach na cze┼Ť─ç Boga, ┼Ťwi─Ötych, s┼éawnych miejsc kultu b─ůd┼║ w ┼Ťpiewie ┼Ťwieckim, opiewaj─ůc niezwyk┼ée czyny w┼éadców i bohaterów lub upami─Ötniaj─ůcym wielkie wydarzenia zwi─ůzane z obron─ů wolno┼Ťci, niepodleg┼éo┼Ťci czy zachowaniem najcenniejszych dóbr kultury i tradycji narodowej.
Cech─ů znamienn─ů polskiej pie┼Ťni patriotycznej, b─Öd─ůcej zwierciad┼éem ponad tysi─ůcletniej historii naszych dziejów, jest wzajemne przenikanie si─Ö w─ůtku religijnego i ┼Ťwieckiego. Religijne pie┼Ťni ┼Ťpiewane pierwotnie w ko┼Ťcio┼éach by┼éy te┼╝ wykonywane poza ┼Ťwi─ůtyniami, zw┼éaszcza w wyj─ůtkowych sytuacjach dziejowych (wojny i powstania narodowe) zyskuj─ůc cz─Östo miano pie┼Ťni hymnicznych. Tradycja takich ┼Ťpiewów si─Öga u nas czasów dynastii Piastów, czego najstarszym przyk┼éadem jest ┼éaci┼äski hymn Gaude Mater Polonia Wincentego z Kielczy na cze┼Ť─ç ┼Ťw. Stanis┼éawa ze Szczepanowa (Biskupa i M─Öczennika), a przede wszystkim s┼éynna Bogurodzica – pierwsza, zachowana w ca┼éo┼Ťci pie┼Ť┼ä hymniczna i zarazem bojowa rycerstwa polskiego, „matka i królowa polskich pie┼Ťni” nazwana przez Jana D┼éugosza carmen patrium czyli pie┼Ťni─ů ojców (ojczyst─ů). To ona jako najcenniejszy klejnot muzyczny naszej kultury ┼Ťredniowiecza pe┼éni┼éa przez wiele stuleci rol─Ö hymnu narodowego, cho─ç w ró┼╝nych okresach historii Polski pojawia┼éy si─Ö inne pie┼Ťni, które traktowano jako hymny, np. ┼Üwi─Öta mi┼éo┼Ťci kochanej ojczyzny u schy┼éku I Rzeczpospolitej (pod koniec XVIII w.), pó┼║niej w dobie porozbiorowej: Mazurek D─ůbrowskiego, Bo┼╝e co┼Ť Polsk─Ö, Warszawianka, Mazurek 3 Maja, Marsz, marsz Polonia, Rota, po odzyskaniu niepodleg┼éo┼Ťci – Marsz I Brygady, w czasie II wojny ┼Ťwiatowej – Modlitwa obozowa, a w czasach najnowszych – ┼╗eby Polska by┼éa Polsk─ů,”.

Krzysztof Wieczerzak.

powrˇt
Copyright ⓒ Stowarzyszenie Przyjaciˇ│ Miŕdzyrzecza 2007-2015